Create your own banner at mybannermaker.com!
www.spaqaseh.com.my Membantu mencapai berat ideal anda untuk kesejahteraan sepanjang hayat

Monday, March 1, 2010

Kickstart untuk mendapat berat badan Ideal

Mengurangkan berat yang lebih jauh lebih mudah dari mengekalkannya.

Anda seharusnya bermula dengan:

  • Motivasi diri - mencari sebab untuk mendapat berat badan yang diidamkan i.e BMI yang sihat. Motivasi perlukan sokongan dari orang yang sangat rapat dengan kita. Carilah penyebab walaupun untuk hari perkahwinan yang bakal menjelang.
  • Mesti ada target - berapakah penurunan yang kita maukan. Disarankan penurunan yang sihat adalah pada kadar 0.5kg seminggu atau secara kasar 4 kilogram sebulan untuk mengelakkan bebanan yang sangat drastik kepada organ dalaman. Target yang ideal ialah menurunkan 10% berat anda untuk tempoh 3 hingga 6 bulan. Sekiranya anda OBESE setiap 10% penurunan pasti akan membawa perubahan positif perubatan.
  • Diari@ journal menu - kajian terbaru menunjukkan kesan positif dari penggunaan journal menu peribadi yang ditulis setiap hari untuk tempoh tertentu. Mengapa? Kita boleh trace apa yang kita makan dan boleh dibincangkan. Bawa journal anda kepada pakar nutrisi atau yang berpengetahuan untuk melihat samada menu anda itu menepati amalan yang sihat.
  • Makanlah makanan yang berkhasiat dan kekal active. Kombinasi merancang jumlah pengambilan kalori dan melakukan aktiviti physical amat membantu kita mendapatkan berat badan yang ideal. How many calories you burn depends on the frequency, duration and intensity of your activities. One of the best ways to lose body fat is through steady aerobic exercise — such as walking — for more than 30 minutes most days of the week..
  • Ubahlah cara hidup anda kepada cara hidup yang lebih sihat untuk mengekalkan berat badan yang baik.

No comments:

Post a Comment