Create your own banner at mybannermaker.com!
www.spaqaseh.com.my Membantu mencapai berat ideal anda untuk kesejahteraan sepanjang hayat

Tuesday, March 9, 2010

10 makanan KAYA lemak

1. Mayonis (79g per 100g )
Apa nak buat: Elakkan Mayonis dalam sandwich dan gunakan dressing lain untuk SALAD anda contoh ... Italian Dressing.

2. Kekacang ( e.g Macadamia 77g per 100g)
Had seminggu segengam dan pilihlah kacang rendah lemak contoh seperti kacang gajus dan pea ( hijau ). Pengambilan kacang bagaimana baik kerana ia mengandungi kadar kholesterol rendah. Pemgamal vegetarian lazimnya mengantikan protein daging kepad sumber soya.

3. Kopi kreamer ( 50g setiap 100g).

Kaya dengan lemak tepu. GANTIKAN dengan susu rendah lemak.
4. Mentega kacang ( butter spread )
Jika ingin membeli periksa kandungan gula untuk setip " serving".

5. Kerepek Kentang ( 35g per 100gms).
periksa label kita akan dapati kandungan kalori yang berbeza2. Kerepek tempatan seperti pisang, kledek tanpa pengawet adalah jauh lebih baik.

6. Keju ( 33g per 100gms serving)
Pilihlah keju yang rendah lemak. Bayangkan sandwich yang sihat tetapi ditambah mayonis dan dua lapis keju. Baikkah untuk saluran darah anda?.

7. Daging Merah ( 31g per 100gms serving)
Masih tidak terlalu tinggi cuma kita selalu berlebih2an kerana sumber kewangan yang lebih baik. Elakkan makanan side meat produk seperti sausege, frankfuters yang mengandungi kandungan lemak nyata yang lebih tinggi.

8. Pai dan Pastry ( 23g per 100g pai ayam).

Pecahan lemak pai lebih tinggi dari mayonise. Kurangkan lah pengambilan sekiranya anda dalam proses menurunkan berat badan. Pilihlah makanan bijiran penuh seperti oat.

9. MAKANAN BERGORENG minyak banyak
Mengoreng pada asasnya akan menambahkan jumlah lemak dan kalori. Pilihan lain yang lebih sihat seperti grill, rebus dan membakar tiodak popular.

10 AVOGADO ( 17g per 100gms )
Tidaj popular di negara kita. Makan yang berlebihan boleh meningkatkan berat padan apatah lagi kalau di gaul bersama salad lain dan diperisakan dengan MAYONISE. Pengambilan pada kadar yang sederhana adalah baik kerana kandung lemak tida tepu yang tinggi.

No comments:

Post a Comment